Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Topbanner

Nyhed

Defender eftersøger savnede til søs på NATO-øvelse

Flyverhjemmeværnets flyvende eskadrille har deltaget på Dynamic Mercy, der er en årlig NATO sø- og flyredningsøvelse.

25-05-2022


Tekst: TAS
Foto: CAR

To skibe er kollideret, og midt i sammenstødet er personer faldet overbord.

Sådan lyder et af scenarierne på øvelsen Dynamic Mercy, der er en NATO sø- og flyredningsøvelse. Ved melding om personer i vand sættes det helt store apparat i gang, hvor både kystredningstjenesten og politi indsættes – og det bliver et af Flyverhjemmeværnets Defender fly også.

Klokken er 06:56, da telefonen ringer hos Operational Control Centre (OCC), som er vagthavende for Flyverhjemmeværnets flyvende eskadrille (HVE270). OCC-vagten etableres altid, når der er fly indsat på en opgave eller på beredskab. Det er JRCC (Joint Rescue Coordination Centre), som anmoder om støtte fra HVE270's Defender fly i forbindelse med eftersøgning af personer i vand efter en skibskollisionen imellem skibene POLAR BEAR og ROSALINE. Forinden havde JRCC ligeledes scramblet redningshelikopteren EH-101, SAR Aalborg.



​SAR-helikopteren EH-101.

Første melding lyder på personer i vandet fra skibet POLAR BEAR, og eftersøgningen intensiveres i området omkring skibet og langs den rute, der er blevet sejlet. JRCC styrer operationen og indsætter de forskellige redningsenheder der, hvor kapaciteterne anvendes bedst.

Hos JRCC arbejder man samtidig med at beregne strøm og vindforhold i området, som netop er en faktor for, hvor langt en person kan drive med strømmen eller vinden ud fra kollisionens position og tidspunktet for kollisionen. Ved hjælp af Defender flyets avanceret sensor- og kamerapakke finder flyets besætning hurtigt personer i vandet, som bliver samlet op af EH-101 helikopteren og redningsbådene i en koordineret indsats. I EH-101 tilses disse af den læge, der er med ombord som en del af helikopterens besætning.

Endnu et nødsignal
Undervejs i missionen omkring POLAR BEAR modtager JRCC et nødsignal fra en EPIRP (Emergency Position Indicating Radio Beacon), som er aktiveret fra skibet ROSALINE. Hun ligger på det tidspunkt lidt nordøst for POLAR BEAR efter kollisionen.

Flyverhjemmeværnets fly dirigeres mod positionen, og inden det når frem, modtager JRCC endnu et nødsignal - denne gang fra en COSPAS SARSAT tæt på samme position.

Undervejs i en redningsmission holder JRCC løbende kontrol og status med, om alle er samlet op af vandet, og da dette er tilfældet for POLAR BEAR, rykkes eftersøgningen og enhederne mod ROSALINE. Efter kort tids søgning finder Flyverhjemmeværnets fly fire personer i vandet. Positionen videregives til EH-101 helikopteren samt redningsskibene, der hurtigt får reddet personerne op af vandet.


Under øvelsen blev Defender flyets avancerede sensor anvendt til at eftersøge personerne i vandet. Optagelserne, som er real time HD-video, sendes fra flyet til eskadrillens Ground Support Team, og derfra videre til både øvelsesledelsen i Frederikshavn, samt JRCC i Karup.

Ground Support Teamet havde opstillet antenner ved Slettestrand og streamede via 4G. Når der streames, kan man via mobil, tablet eller almindelig computer logge ind via link og password og dermed se live billeder fra Flyverhjemmeværnets fly. ​

Piloterne i Flyverhjemmeværnets Defender 

Hjemmeværnskommandoen - Vordingborg Kaserne - Sankelmarksvej 26 - 4760 Vordingborg Telefon: +45 7282 0000 - E-mail: hjk@hjv.dk - EAN:5798000201224 - Tilgængelighedserklæring